W
kwietniu 2016 roku utworzono od dawna zapowiadaną przez Kreml
Federalną
Służbę Wojsk Gwardii Narodowej.
"Rosgwardia" powstała z połączenia Wojsk Wewnętrznych,
dotychczas będących częścią struktur Ministerstwa Spraw
Wewnętrznych, zlikwidowanej Federalnej Służby Kontroli Narkotyków,
Federalnej Służby Migracyjnej i last
but not least,
oddziałów specjalnych policji - OMON i SOBR. Oficjalne zadania
Gwardii Narodowej to "walka z terroyzmem i ekstremizmem"
(za przejaw ekstremizmu zostały niedawno uznane... eseje Jana
Nowaka-Jeziorańskiego!), "przerywanie nielegalnych
zgromadzen", a faktycznie, tłumienie przejawów niezadowolenia
społecznego i buntów - krótko mówiąc, trzymanie społeczeństwa
za mordę. Ale działania FSWNG nie
będą ograniczać się jedynie do terytoriów Federacji Rosyjskiej
- już teraz mówi się o tym, że struktura ta ma prowadzić bądź
współprowadzić tzw. wojnę informacyjną na terenie bliższej i
dalszej zagranicy. Ponadto, FSWNG ma nadzorować obrót bronią i
amunicją oraz sprawować nadzór nad sowieckimi prywatnymi
korporacjami ochroniarskimi i wojskowymi.
W
połowie września 2016 roku, dziennik Kommiersant
opublikował artykuł (najprawdopodobniej przeciek kontrolowany)
mówiący o planowanym utworzeniu Ministerstwa Bezpieczeństwa
Państwowego (Ministerstwo
Gosudarstwiennoj Biezopastnosti - w
skrócie MGB). Nowy resort ma powstać do roku 2018 ("deadline"
to kolejne "wybory" prezydenckie i najpewniej kolejna
kadencja Putina) i połączyć Federalną Służbę Bezpieczeństwa
(FSB, dawny wewnętrzny trzon KGB), Służbę Wywiadu Zewnętrznego
(SWR, dawny I Zarząd Główny KGB) i Federalną Służbę Ochrony
(FSO). Jeżeli plan ten dojdzie do skutku, dotychczas odrębne
agencje pełniące funkcje wywiadu zagranicznego, kontrwywiadu,
policji politycznej, narzędzia kontroli społeczeństwa i ochrony
instytucji państwowych, zostaną połączone w jeden superresort
bezpieczeństwa państwowego, oparty na wzorze bezpieki z czasów
ZSRS, z nazwą (MGB) z czasów Stalina.
Jeśli
reforma systemu bezpieczeństwa zapoczątkowana utworzeniem Gwardii
Narodowej przybierze kształt opisany w "Kommiersancie",
efektem będzie utworzenie dwóch superresortów bezpieki, których
kompetencje będą się jednocześnie dublować i uzupełniać. Szef
FSWNG (gen. Wiktor Zołotow, były szef ochrony Putina i jego zaufany
człowiek) już zasiada w Radzie Bezpieczeńswta Federacji Rosyjskiej
jako stały jej członek, tak samo będzie w przypadku szefa MGB, gdy
już utworzony zostanie ten resort. Jeśli przyjrzeć się dokładniej
zakresowi
kompetencji tego organu, nawet oficjalnie deklarowanemu, to
nietrudno dojść do wniosku, iż to właśnie Rada Bezpieczeństwa
pełni rolę faktycznego centrum władzy w Federacji Rosyjskiej,
będąc czymś w rodzaju czekistowskiego "politbiura" albo
zarządu "korporacji czekistów". Kolejnym, znacznie
ważniejszym skutkiem reformy bezpieki polegającej na utworzeniu
nowych "superresortów" (FSGN i planowanego MGB) jest po
prostu uskutecznienie systemu kontroli, nadzoru, wywiadu i represji.
Aparat bezpieczeństwa i system władzy - a w Rosji Sowieckiej jest
to w zasadzie jedno i to samo - zostanie wskutek planowanych i
wdrażanych reform wzmocniony i skonsolidowany.
Tu
dochodzimy do "backgroundu" reform bezpieki. Umocnienie
wpływów samego Putina, obawa przed buntem zagłodzonego
społeczeństwa czy podbitych narodów, obawa przed puczem pałacowym
zapewne są kontekstem ważnym, ale, można by rzec, taktycznym.
Putin wraz ze swoją ekipą czekistów wzmacnia resorty siłowe od
samego początku swojego panowania, czego logicznym dopełnieniem
jest utworzenie Gwardii Narodowej i prawdopodobne utworzenie MGB.
Federacja Rosyjska jest kontynuacją ZSRS tyle, że z przewodnią
rolą bezpieki, która zastąpiła w tej roli zużytą kompartię.
Bolszewizm/sowietyzm jest systemem, który charakteryzuje cykliczna
ewolucja, w której wzajemnie przeplatają się okresy odwilży i
zaostrzenia reżymu, i którą można powiedzieć na cztery etapy:
rewolucyjny, bolszewizm/komunizm otwarty, bolszewizm/komunizm ukryty
(po sfingowanym upadku). Etap czwarty to powrót do praktyk
totalitarnych, realizowany przez pułkownika Putina - jego zadaniem
jest konsolidacja aparatu władzy i bezpieczeństwa oraz powrót
systemu do otwarcie totalitarnych praktyk.
Wzmocnienie
reżimu i zaostrzenie totalitaryzmu na poziomie wewnętrznym jest
sprzężone z coraz ostrzejszą polityką zagraniczą. Rosja Sowiecka
prowadzi działania wojenne na Ukrainie i w Syrii, od kilku lat ma
miejsce militarne prowokowanie krajów Zachodu połączone z wojną
informacyjną skierowaną przede wszystkim w USA i NATO. Agentura
wpływu oplata amerykańską administrację i oboje kandydatów na
urząd prezydenta USA. Wzmacnia się tzw. Blok Eurazjatycki - system
sojuszy, który stanowi kontynuację, a jednocześnie wersję
rozwojową bloku sowieckiego: Moskwa zacieśnia strategiczny,
polityczno-wojskowo-gospodarczy sojusz z Chinami, wpływy polityczne,
gospodarcze i agenturalne w Niemczech i reszcie Europy. Odbudowuje,
wzmacnia i buduje nowe wpływy na Bliskim Wschodzie poprzez
rozgrywanie wojną w Syrii i włączenie w swoją orbitę wpływów
Turcji. Restrukturyzacja bezpieki, czyli utworzenie Rosgwardii
(zajmującej się również wywiadem i wojną informacyjną) oraz
planowane utworzenie MGB (które wchłonie dotychczas odrębną SWR)
ma również uskutecznić politykę zagraniczną Kremla, w której
istotnym, jeśli nie najistotniejszym czynnikiem są działania
aktywne wywiadu.